Sivut

19.10.2013

Manhattan New York

Postaan nyt vähän takautuvasti, sillä tajusin, etten ollutkaan kirjoittanut mitään Manhattanista ja vaikka se oli vaan yksi iltapäivä/ilta mun vuodesta, niin se oli ihan uskomaton kokemus.

Lähdettiin training schoolilta ajamaan kohti citya about 2pm, hetki kuitenkin meni ennen kuin nähtiin mitään kovin mielenkiintoista. Siitä huolimatta odotus palkittiin kun ensimmäiset skyscrapersit näkyivät.
 Ensimmäisenä ajettiin Battery Parkiin, jossa saatiin opas kyytiin, Tony. Hauska heppu, hänestä lisää myöhemmin. Kuultin myös, että tuolla järjestetään usein ilmaiskonsertteja (tai jotain pientä maksua vastaan). Muutamaa päivää ennen oli ollut Maroon 5 ja joku toinen. Ja heti sen jälkeen, kun pääsin hostperheeseen, mulle selvisi, että sillä viikolla olisi esiintynyt Shakira. Ketutti...
Italia C ja Itävalta K
 
 Koska government oli shut downissa (miten se ikinä käännetäänkään suomeksi) ei me päästy näkemään Statue of Liberty'ä yhtään lähempää. HUOM mun kamerassa vaan on järjettömän hyvä zoomi. Sen näkee tästä kuvasta tarkemmin, kun mitä me se oikeasti nähtiin.
Battery Parkista suunnattiin keskustaan WTC-tornien luokse. Saatiin about 30 minuuttia aikaa tutkia Century 21 -ostoskeskusta, jonka jälkeen jatkettiin kierrosta. Ei siis edes vaivauduttu miettimään mitään, kunhan katseltiin ympärillemme.
Ainoa WTC-torni, joka selvisi 9/11 iskusta.
Arvatkaapa, missä seuraavaksi oltiin? Hah kyltti johtaa harhaan, sillä vielä ei ollut Broadwayn aika  vaan Central Parkin. Rakastuin siihen paikkaan samantien. Ihan uskomatonta, että kaiken sen hullun cityelämän keskellä voi olla tollanen paikka. Liikennettä ei kuulunut lainkaan, tuntui kuin olisi astunut kokonaan eri maailmaan. Cliché tiedän, mutta totta.
Jotenkin tota vihreyttä ei vaan saa tänne/kuviin yleensäkään samalla tavalla. 
Pian olikin jo aika jatkaa matkaa, ei tosin limusiinilla. Noita näki joka nurkassa ja  usein ihmiset pörräsivät niiden ympärillä kameroiden kanssa yrittäen nähdä sisään. En kuitenkaan usko, että joka limossa olisi ollut julkkis, sillä meillekin tarjottiin eräällä kadulla kyytiä, hintaa en kuitenkaan viitsinyt alkaa kyselemään...

Tässä välissä, ennen kuin siirrymme seuraavaan kohteeseen, kerron vähän meidän turistioppaasta Tonysta. Hauska heppu, kova puhumaan ja ystävällinen. Kyseli kovasti mistä päin sitä oltiin ja kertoili omista kokemuksistaan. Oli  viettänyt kerran 10 tuntia Suomessa, ensin lentokentällä ja myöhemmin siirtynyt hotelliin. Ilma oli kuulemma puhdasta, mutta kukaan hymyillyt. Kummalista tollanen... :P 
Ajettiin läpi Times Square'in ja Fifth Avenuen ja  päädyttiin lopulta Rockefeller Centerille. Olin todella innoissani tosta Top of the Rock -kierroksesta jos näin voidaan sanoa. Mikäpä siinä, punaista mattoa pitkin sisään, läpi turvatarkastusten ja hissillä 70:teen kerrokseen 35 sekunnissa. Ja mulle sanottiin, että ei se korviin satu ehei... Ja nyt valmistautukaa kuvapläjäykseen.
 Look at this place
 I fell in love permanently
Ihan tajutonta, että mä oon oikeesti nähnyt ton kaiken livenä ja elänyt ton tilanteen tuolla. Mulla on ihan järjetön korkeenpaikankammo ja tuolla mä silti olin. Seisoin ulkona kaiteeseen nojaten ja ajattelin, että nyt, juuri tällä hetkellä mä olen ihan sanoinkuvaamattoman onnellinen. Mä en tiedä, miksi toi kaikki vaikutti muhun niin paljon. Ehkä siksi, etten ollut koskaan nähnyt mitään vastaavanlaista, tai ole matkustellut niin paljon, että olisin jo tottunut hienoihin paikkoihin. Tai sitten vaan siksi, että toi kaikki oli niin uskomattoman kaunista, saatoin nähdä tähdet ja silloin mä oikeasti tajusin, että hei, mä tein unelmasta totta. Mä pystyin siihen kaikesta siitä paskasta välittämättä, jota sain niskaan. Ja se tuntuu mahtavalta!
No loppultahan toikin tilanne oli ohi ja meidän täytyi E:n kanssa lähteä liikkeelle, että ehdittiin ylipätään tehdä mitään muuta. Mun POV, Elina raahasi mut käsivarresta pois ja mä roikuin kynsin hampain kiinni kaiteessa.
Rockefeller Centeriltä lähdettiin kävelemään Times Squarille ja pikku hiljaa suuntaitiin kohti Empire State of Buildingia josta meidän bussien oli tarkoitus lähteä 9pm.
Piipahdettiin mm. Disney Storessa, olisin voinut ostaa koko kaupan tyhjäksi, sekä muutamassa turistikaupassa. Totta kai mun piti sieltä ostaa I Love New York -paita, sekä sukat ja ehkä jotain mukavaa jollekin perheenjäsenelle ;D Aika kuitenkin loppui kesken joten shoppailu jäi vähän vähiin.
Kaikesta huolimatta, gotta love America!
Tästä tuli niin mammuttipostaus kun olla ja voi. Olisin ehkä voinut vähän karsia kuvia, mutta empä sitten viitsinyt. Musta Manhattan ansaitsee kunnon postauksen ja jos ette jaksa selata läpi niin sääli vaan.

Nyt hyvää yötä! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit piristävät aina!

Comments always cheer me up!