Sivut

31.3.2014

Top 5: Where to eat in USA?

Kopioin ideoita toisista blogeista, iiik!
Eli siis Top 5 sarja on käynnissä monessa (auppari) blogissa mitä mä luen ja koska se on musta aikas hyvä ajatus päätin toteuttaa sen kanssa. Tällä kertaa puhutaan ruoasta.

Eli ensin mun Top 5 fasfood-paikat, jossa syödä, kun lähdetään ulos.

Forever Yogurt!  
Tuskin kyllä luokitellaan fastfood paikaksi, mutta aivan sama :D Maailman parhaat fruyot löytyy tuolta. Yogurtti makuja löytyy kymmenkunta ja paikasta riippuen ainakin 30 eri topingia, eli siis kaikkea mahdollista, mitä laittaa siihen päälle.
Yritin löytää teille kuvaa koneelta, mutta ilmeisesti mulla ei ole ainuttakaan kuvaa FY:sta... Täytyypi käväistä siellä joku kerta ja korjata asia (TEKOSYY!) 
Chipotle
Mexicolainen burrito/taco paikka. Hyvää, halpaa ja suhteellisen terveellistäkin. Saat itse valita kaiken mitä annos sisältää. Täytyy myöntää, etten ole yhdessäkään Chipotlessa käynyt sisällä, mutta ulkopäin näyttävät mukavilta ja siisteiltä, ei miltään laittomilta räkäpaikoilta.
Five Guys
Burgeripaikka, johon ekan kerran törmäsin La Guardin lentokentällä matkalla Chicagoon. Henkilökohtaisesti tykkään Hesen hamppareista enemmän, mutta täällä mä en edes ole enää kauhee hampurilaisfani. Saatta sillä tietysti olla jotan tekemistä sen ruokamyrkytyksenkin kanssa, jonka sain viimeksi kun söin burgerin. ( Ei ollut tuolla!) Itse purilaiset on ihan ok, mutta Five Guys pääsi mukaan listaan ranujen takia. Tuolta saa parhaat ranskikset! Ei nyt mikään gourmet paikka, mutta ihan perus. Ja yleensä noissa on soda machines. Aupparit te tiedätte mistä mä puhun. Tai siis kuka voi olla rakastamatta sitä konetta!
Mutta ihan selvyyden vuoksi, mikä on soda (Coke) machine.
Tosta ensin valitset, mitä haluat, klikkaat kuvaa ja se avaa sulle uuden ikkunan täynnä eri makuja. Esim, cherry coke, vanilla (mun lemppareita!) lime, en edes muista mitä muuta. Viimeks jossain taisin maistaa Sprite grapefruit. Oli mielenkiintoista, mutta ihan hyvää. Mutta se oli LIILAA!

Jimmy John's
Oi mä rakastan JJ'tä! Täällä on miljoona Subwayta ja Subway tyylillä toimivaa sandwich paikkaa, mutta toi on mun number 1. Parempi kun vanha kunnon Subi mun mielestä. Saat valita sisällön samalla lailla, et ehkä ihan yhtä laajasti, mutta kuitenkin. Musta raaka-aineet on tuoreempia ja noi on ruokasampia ja suht saman kokoisia. Hinta on aika sama. Mä tykkään eniten turkey tai tuna sandwichista. 
Panera Bread
Tätäkään en ihan heti laskisi fastfood paikaksi, ennemminkin leipomo/kahvila. Mutta toisaalta, menet sisään, tilaat mitä haluat, eikä tarvi tipata. Mä voisin varmaan elää Panera tuotteilla: pastat, toastit, ja cheddar broccoli soup. Yam, tuli ihan nälkä! Ja green tea <3 Saat tarjottimellisen herkullista ruokaa + juoman alle 10 dollarilla, musta se on aika edullista. Ja Panerat on aina siistejä ja viihtyisiä.

Noissa mä siis käyn normaalisti, mutta jos haluan ulos jonnekin vähän parempaan ravintola tyyppisempään, käytän seuraavaa viittä. Amerikkalaisesta ravintolakulttuurista vielä sen verran, että jos on paikoissa, kuten seuraavat viisi, täytyy sun aina tipata. Aina! Muuten sitä on tosi epäkohtelias ja se tarkoittaa, että palvelu oli huonoa ja ruoassa oli jotain vikaa. Tippi on yleensä 15%-20%. Mä teen aina 15% jollei palvelu ole ollut erityisen hyvää. Aluksi tippaaminen oli tosi ärsyttävää ja mä olin aina ihan sekaisin, että kuinka paljon sitä pitää antaa, mutta tohon tottuu nopeesti, mulla on laskuri app puhelimessa ja toi menee jo rutiinilla. Tarjoilijat kyselee aina kuulimiset, käy checkaan moneen kertaan ruokailun aikana, että onhan kaikki varmasti hyvin (yleensä sillon, kun sulla on suu just täynnä ruokaa ja sitten yritän vaan nyökkäillä että juu, hyvää on!) ja täyttelee lasia, vaikka se ei olis kun puoliksi juotu. Paikasta riippuen customer manager mikä lie onkaan, kiertelee salia ja käy kyselemässä, kuulumiset ja paikan tason ko. iltana. Ja kaikille näille tyypeille puhutaan AINA! Muuten oot taas epäkohtelias. Mä oon mm. opettanut yhtä tarjoilijaa puhumaan suomea (se huikkas meijän lähtiessä, että KIITOS!), selittänyt moneen kertaan, missä on Suomi, minkälainen ilmasto siellä on ja mikä ihme on au pair. Oh ja tietty sen miksi mä olin ilman poikaystävää ystävänpäivänä. Annetiin varmaan tosi depressiivinen kuva, kun ilmoitettiin tyttöjen kanssa, että vietetään antivalentines daytä. Eli mitä nyt opimme amerikkalaisesta ravitolakulttuurista: Tippaa AINA, small talkaa ja käytä ilmainen refill hyväksi!

Chili's
Sellanen sekametelisoppa josta saa ihan kaikkea. Chili's on yleensä kotoisa, täysi etenkin perjantai-iltaisin ja siellä pyörii aina urheilu tvstä. Ruoka on hyvää ja kohtalaisen hintaista. Lapsiperhepaikkanakin tunnettu, kiva, ja suht perus, jonne nyt ei niin tarvitse laittautua jos syömään haluaa lähteä.  Samaan tyyliin kuluu mm. Red Robins, joka ennen olin yksi mun suosikeista, mutta enää en sinne meinannut astua, en ainakaan vähään aikaan.
Sushi Station
Sushi Stationista oon täällä blogissa ennenkin puhunut. Yksi mun lemppari lounaspaikoista. Siellä ruoka kulkee jatkuvasti linjastolla, josta sitten nappaat mitä haluat. Lautaset on eri värisiä, jotta tarjoilijat tietää minkä hintaluokan kamaa sitä on syöty, ja lopulta ne lasketaan, jotta saadaan lasku. Saat tietysti tilata keittiöstä jotain muutakin jos haluat.  Jos hf kanssa mennään, me yleensä tilataan teriyaki kanaa tytöille, vaikka aika hyvin ne sushiakin popsii :D
 Vapiano
Mä rakastan italialaista ruokaa! Vapiano on mielenkiintoinen. Sieltä saat kaikkea, pastaa, pizzaa, salaatteja, mitä nyt normisti italialaisesta saa. Mutta kun marssit sisään ne antaa sulle kortin, jolle lataat sitten tilauksen. Menet haluamasi ruokalajin jonoon, ojennat kortin ja odotat sitten siinä, kun kokki tekee annoksen sun silmien edessä. (Paitsi jos tilaat pizzan, se tuodaan valmiina pöytään) Odottelua yleensä on jonkin verran, koska ei toi nyt ihan hirveen nopeeta ole, mutta sitä on hauska katsella tai sitten vaan juoruat samaan aikaan. Lopulta saat valmiin annoksen tarjottimelle ja sitten on aika etsiä pöytä. Oi, ja jos Vapianoon menet syömään, muista pyytää leipää, se on niiin hyvää! Hinnat pyörii yleensä siinä 7$-15$ eli aika perus.
Biaggi's
Jatketaan tätä italiaano linjaa. Biaggi's on hienoin ravintola, missä mä oon käynyt. Se on aika fancy ja yleensä sinne kannattaakin varata pöytä. Me oltiin tuolla tyttöporukalla yhtenä perjantai-iltana ja oltiin tosi onnekkaita, että päästiin ilman pöytävarausta jonottamatta sisään. Tuolla tarjoilijat tosiaan tekee töitä tippinsä eteen, ne on oikein tosi ystävällisiä ja kohteliaita. Koko ajan puhuteltiin Ms tai  lady tai jotain vastaavaam. Myös Ma'am on kuullut pari kertaa, mikä on aika huvittavaa. Se on tosi kohtelias ja yleensä vanhemmille ihmisille tai ainakin rouville. Näytänkö mä siltä, että oon naimisissa?? Me syötiin Biaggi'ssa oikein kolmen ruokalajin dinner ja luoja oli hyvää! Tuolla täytyy viettää ainakin sellanen tunti tai puolitoista.
Lou Malnatis's
Chicago on kuulu pitsoistaan ja Malnatis's oli eka paikka, jonne mun hostit vei mut syömään heti lauantaina kun ekan kerran saavuin. Muistan sen päivän niin hyvin. Olin ihan hukassa tuolla. Ja järkytyin, kun tarjoilija palas täyttämään lasin aina uudestaan ja olin ihan häkeltynyt, että en mä tätä tilannut. Free refill, miksei Suomessa ole?!  Annokset on yleensä valtavia, joten ihmiset tilaa family stylelilla eli yksi iso annos, joka sitten jaetaan pöytäseurueen kesken. Meillä oli paikan nimikkoalkupala salaatti tai jotain vastaavaa ja pääruoaksi, mitäs muuta kun pizzaa. Ehkä parasta pizzaa, mitä oon koskaa syönyt, täyteläistä ja pohja oli herkullista. Kuohkea ja pehmeä, mutta silti rapea. Pyysin just yks päivä hp'lta että voidaanko mennä sinne syömään, kun mulla tulee ensi viikolla 6 kuukautta täyteen.
Tossa oli siis viisi mun suosikkipaikkaa, mutta mun on pakko lisätä listaan vielä yksi. Ehdoton number 1, jonne en ikävä kyllä kovin usein pääse, mutta silti. Esittelyjä tuskin tarvii muuta kun
CHEEKECAKE FACTORY! 
En edes sano mitään. Kuolaan vaan...

xoxo / Laura

5 kommenttia:

  1. Oon kanssa miettinyt tämmösen kirjottamista, mutta sama vaa laittaa linkki sun blogii että lukekaa tosta, näitä paikkoja tulee kyllä ikävä! :-)

    VastaaPoista
  2. Usa on täynnä liian ihania ruokapaikkoja! Taas muutama paikka lisää mihin haluan päästä syömään :D hei onko Chicago muuten semmonen paikka missä suosittelet käymään? :) iso kaupunkihan se ainakin on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että löysit mieleisiä paikkoja! Noi on kaikki kyllä tosi hyviä :)

      Ehdottomasti! Chicago on aivan aliarvostettu kaupunkin ottaen huomioon, kuinka upea se on! Se on kaunis, tosi siistii, ja sieltä löytyy paljon tekemistä! Etenkin kesällä, joka viikonloppu on jotain. Paljon live music-esityksiä Millenuim parkissa yms. Tiedätkö Lollabalooza festarit? Michigan Aven varrelta löydät kaikki liikkeet, mitä vaan haluat ja Chicago on niin paljon halvempi kun joku Nyc vaikka. Mielenkiintoisia museoita, akvaario, Chinatown, Greektown, Willis Tower ja Skydeck. En ikinä kyllästy siihen. Ajattelin, että teen Chicago for tourist -postauksen, kiinnostusta?

      Poista
  3. En tiedä mistään mitään, joten kiinnostaa kyllä! Jos halpoja lentoja löytyis jostain niin voisin ihmeessä käydä siellä, ainoo asia minkä tiiän et se on paljon isompi kaupunki ku Seattle :D

    VastaaPoista

Kommentit piristävät aina!

Comments always cheer me up!